Jednym z możliwych rozwiązań połączenia wału z piastą jest zastosowanie tulei zaciskowej. Takie rozwiązanie oferuje niezliczoną ilość zalet jak np. brak konieczności przygotowania powierzchni w specjalny sposób, wystarczy normalna obróbka tokarska bez szczególnych tolerancji. Przy obciążeniu dynamicznym nie występuje wybijanie bezluzowego połączenia. Istnieje możliwość dokładnego ustawienia tulei w elementach sterowniczych i napędowych, piasty mogą być ustawione i mocowane w dowolnym położeniu. Kolejną zaletą są samocentrujące elementy łączące, które gwarantują bardzo dużą dokładność w granicach 0,02 mm. Instalacja jest wyjątkowo prosta i niewymagająca specjalistycznych narzędzi. Wystarczy przestrzegać kilku kroków:
1. Wszystkie powierzchnie szlifowane, jak np. otwory i powierzchnia boczna tulei zaciskowej oraz stożkowy otwór w kole pasowym należy dokładnie oczyścić i odtłuścić. Następnie umieścić tuleję w otworze koła w taki sposób, aby wszystkie połówki otworów gwintowanych dokładnie pasowały do połówek otworów nie gwintowanych.
2. Śruby dwustronne (TB 1008-3030) lub śruby cylindryczne (TB 3525-5050) posmarować lekko olejem i wkręcić, ale nie dokręcać ich do końca.
3. Wałek koła pasowego oczyścić i nasmarować olejem, a następnie umieścić na nim koło pasowe z tuleją zaciskową w żądanym miejscu. Patrz wskazówki dotyczące zakładania kół pasowych.
4. W wypadku stosowania wpustu, musimy go najpierw umieścić w wyżłobieniu na wałku. Wpust powinien wykazywać niewielki luz.
5. Następnie przy pomocy klucza imbusowego DIN 911 dociągamy równomiernie śruby (dwustronne lub cylindryczne) do wartości momentów podanych w tabeli.
6. Po krótkim rozruchu (ok. 0,5 do 1 godziny) należy skontrolować momenty dociągu śrub i ewentualnie skorygować je.
7. Aby uniknąć gromadzenia się zanieczyszczeń w szczelinach lub otworach technologicznych, należy je zaślepić smarem.
Podczas wymiany kół pasowych z tuleją rozprężającą należy przestrzegać następujących zasad:
1. Poluzować wszystkie śruby. Odpowiednio do wielkości tulei wykręcić całkowicie jedną lub dwie śruby, natłuścić olejem i wkręcić je do otworów wyciskowych.
2. Śrubę (lub Śruby) wkręcać równomiernie do czasu, aż tuleja wysunie się z piasty koła pasowego. W tym momencie koło pasowe powinno się luźno poruszać po wałku.
3. Koło wraz z tuleją zdjąć z wałka
źródło: www.optibelt.com
katalog